Another Look #4 // Previous Years: #1 #2 #3

על "מבט נוסף 2016" About "Another Look 2016"

"מבט נוסף – פרויקט קולנוע אירופי משוחזר" הוא מחווה למאמצים שארכיונים ברחבי אירופה משקיעים בהגנה על המורשת האודיו-ויזואלית של מדינותיהם השונות. תחת חסות האיחוד האירופי, ותוך שיתוף פעולה של שגרירויות ומכוני תרבות אירופים בישראל, הפרויקט מציג כל שנה מבחר של סרטים, אחד מכל אחת מהמדינות המשתתפות, בגרסאות משוחזרות ובפורמטי הקרנה איכותיים. דרך הקרנות אלה, תקוותנו היא להעלות מודעות לקולנוע אירופי קלאסי ולאמצעים בהם משמרים אותו.

התכנית השנה כוללת עשרה סרטים, אשר יוקרנו בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, חולון, והרצליה במהלך החודשים ינואר-פברואר, 2016. בדומה למהדורות קודמות, גם המבחר של 2016 מאורגן סביב תמה. תמה זאת, "משחקי תפקידים: נשיות וגבריות בקולנוע", קושרת את סרטי המהדורה סביב מה שהם אומרים על מערכת היחסים בין תפקידי מגדר מסורתיים והמערך הרחב יותר של כוחות פוליטיים/תרבותיים/כלכליים. אך המטרה כאן אינה רק לדון בתפיסות היסטוריות אירופיות של מהו באופן קונבנציונלי "נשי" או "גברי", אלא לאתר בהן, לפחות באופן חלקי, את שורשי התפקידים המגדריים העכשוויים בישראל. כמתחייב מכך, "מבט נוסף 2016" מבקש לספק לקהל המקומי נקודת מבט יחודית שמתוכה יוכל לתהות על המאפיינים שמיוחסים לגבריות ונשיות בחברה הישראלית של ימינו.

בהמשך לכוונה זו, המהדורה השנה כוללת שני אירועים מיוחדים אשר מחזקים את הקשר שלה עם המציאות החברתית הישראלית. ראשית, ובשאיפה לפצוח במסורת חדשה, "מבט נוסף 2016" יציג סרט ישראלי משוחזר – "שלושה ימים וילד" של אורי זוהר – כתוספת לתכנית ההקרנות האירופית שלו. סרטו של זוהר מהווה מראה חשובה לכיצד נורמות הגבריות והנשיות הישראלית התעצבו בנקודת מפתח בהיסטוריה הלאומית; אך כיצירה שהושפעה רבות מהאסתטיקה של הקולנוע האירופי, הוא גם מהדהד עם סרטים רבים אחרים שמוקרנים השנה במסגרת התכנית הרשמית של הפרויקט. בנוסף, הצגתו בגרסא דיגיטלית משוחזרת שופכת אור על העבודה שמתבצעת היום מאחורי הקלעים לשם שימור הקולנוע הישראלי הקלאסי. עבודה זאת עומדת במרכז סיור מודרך חד פעמי בארכיון הסרטים הישראלי, שיתקיים לפני ההקרנה של "שלושה ימים וילד" בסינמטק ירושלים.

שנית, כמחווה לקולנוענית שנטל אקרמן אשר הלכה לעולמה לאחרונה, "מבט נוסף" לא רק יקרין את סרטה "ז’אן דילמן" כחלק מתכניתו השנה, אלא גם יתן חסותו להקרנת טרום בכורה בסינמטק הרצליה של "ההר" – סרט ישראלי חדש בבימויה של יעל קיים, אשר הושפע מעבודה נחשונית זו של היוצרת הבלגית המנוחה. הדיוקן האנושי אותו משרטטת קיים, ושבמרכזו עומדת אישה חרדית אשר גרה בפאתי בית קברות יהודי בהר הזיתים, נראה שונה באופיו מהעולם של ז’אן דילמן, עקרת בית בורגנית בבריסל של שנות ה-70`. אבל באופן שהוא מעביר "את התחושה של אישה הקבורה בעודה בחיים" (ורייאטי), ניתן למצוא עדות לחוב ש"ההר" חב לחזונה המהפכני של אקרמן סביב החוויה הנשית המודרנית, ולמשקל תרומתה לנוף הקולנועי של ישראל, מדינה אותה הגדירה לא פעם כביתה השני.

בטוויית חוטים אלה, "מבט נוסף" חוצה תרבויות ותקופות שונות, ובונה גשרים במקומות הכי בלתי צפויים. אנו מאמינים שזהו גם כוחו של הקולנוע, שכן הוא מאפשר לנו, מעצם טבעו, לברוח ממגבלות הזמן והמרחב, ולבקר באתרים שבאופן רגיל יהיו בלתי נגישים בעבורנו. כח זה, יש לומר, יכול להתקיים רק אם הסרטים שדרכם הוא מתממש ימשיכו לחיות על מסכינו. למשימה זאת נרתמים מומחי השחזור האודיו-ויזואלי, אשר את מלאכתם באנו לחגוג במסגרת זאת.

צוות הפרויקט

"Another Look – The Restored European Film Project" is a tribute to the endeavors of film archives across Europe, whose responsibility is to protect the audiovisual heritage of their respective countries. Under the aegis of the European Union, and in collaboration with local European embassies and cultural institutes, this project annually presents a selection of films, one from each of its participating nations, all in restored versions and high quality formats. Through these screenings, it hopes to raise awareness to both classic European cinema and the means by which it is preserved.

This year’s program includes ten films, which will be shown at the Tel Aviv, Jerusalem, Haifa, Holon, and Herzliya Cinematheques during the months of January-February, 2016. As in previous editions, the 2016 selection is centered on a theme. Titled "Role Play: Femininity and Masculinity on Film", this thematic focus binds the program’s films around what they say about the relationship between traditional gender roles and greater political/cultural/economic forces. The purpose here, however, is not only to discuss historical European definitions of what conventionally constitutes "feminine" and "masculine", but to locate in them, at least in part, the roots of contemporary Israeli gender roles. As such, "Another Look 2016" provides its audience with a unique vantage point for questioning what attributes and attitudes are associated with masculinity and femininity in Israeli society today.

In line with this understanding, this year’s edition also includes two special events that strengthen its affinity to Israeli reality. Firstly, in hopes of embarking on a new tradition, "Another Look 2016" will feature a restored Israeli film – Uri Zohar’s "Three Days and a Child" – as an addition to its official European program. Zohar’s film provides a potent reflection of how Israeli masculinity and femininity were defined during a pivotal moment in the nation’s history; yet as a work that has been greatly influenced by European cinema aesthetics, it also resonates with many of the films showcased in the project’s official selection. In addition, its presentation in a restored digital version throws into sharp relief the efforts currently being performed to preserve Israeli cinematic legacy. Such efforts will also be highlighted in a special guided tour of the Israel Film Archive, which is to be conducted in conjunction with the screening of “Three Days and a Child” at the Jerusalem Cinematheque.

Secondly, as an homage to Belgian filmmaker Chantal Akerman who recently passed away, "Another Look" will not only present her magnum opus "Jeanne Dielman" as part of its program, but sponsor a preview screening at the Herzliya Cinematheque of a new Israeli film – Yaelle Kayam’s "Mountain" – that has been influenced by this pioneering work. Kayam’s portrait of an Orthodox woman living in a cemetery on Jerusalem’s Mount of Olives may seem worlds away from that of Jeanne Dielman, a bourgeois housewife in 1970s Bruxelles. Yet in conveying "the sense of a living woman entombed" (Variety), "Mountain" reveals an indebtedness to Akerman’s potent vision on modern female experience, and points to her lasting impact on the cinematic landscape of Israel, a country to which she often referred as a second home.

In tying these strands together, "Another Look" crosses through different cultures and periods, building bridges in the most unlikely of places. This, we believe, is also the power of cinema, for it allows us, by its very nature, to traverse time and space, and visit sites that were previously inaccessible. Yet for this power to continue on, its vehicle – the films themselves – must be let to live proudly on our screens. This is the cause of audiovisual restoration, to which we happily lend a helping hand.

The Project Team