שנטל אקרמן | Chantal Akerman 1950-2015
שנטל אקרמן, שהלכה לעולמה לפני מספר חודשים בגיל 65, אינה אולי שם מוכר לקהל הרחב, אבל בקרב אוהבי קולנוע, היא זכתה למוניטין של במאית מהפכנית מהשורה הראשונה. בעקבות הצלחת "ז’אן דילמן" (1975), סרטה הראשון באורך מלא אותו ביימה בעודה רק בת 25, אקרמן פצחה בקריירה ענפה שכוללת מעל לארבעים סרטים עלילתיים, סרטים תעודיים, ועבודות אומנות וידיאו. לאורך מפת יצירתה, היא אף פעם לא נרתעה מלעסוק בנושאים קשים ועוכרי שלווה; למעשה, התפרצות הבלתי צפוי לתוך השלו והיומיומי היתה מוקד עניין חוזר בסרטיה של אקרמן, סימן לטראומות השואה שליוו את חיי משפחתה (אמה נטליה שרדה את אושוויץ). הבמאית נוגעת בטראומות אלה בצורה מפורשת בסרטים כדוגמת "סיפורים אמריקנים" (1989); אך לתהילת העולם שלה זכתה בעבור תרומתה למחשבה הפמיניסטית והתנועה לשחרור האישה. תרומה זו לא מסתכמת רק ברמת הרעיונות, אלא, ואף ביתר שאת, ברמת החדשנות הסגנונית. כפי שניתן לראות ב"ז’אן דילמן", אקרמן היתה מחוייבת לשחרור שפת הקולנוע מתחומיה הנורמטיביים, וזאת במטרה לפגוש את הקהל בדרכים חדשות ולגרום לו לשקול מחדש את מציאותו וערכיו. בשל כך היא הפכה למקור השראה בעבור קולנוענים רבים וחשובים כדוגמת טוד היינס, סאלי פוטר, ומיכאל האנקה, אשר המשיכו את מורשתה בתוך עבודתם. השפעה שכזו היא עדות לחשיבותה של אקרמן בהיסטוריה של עשיית הסרטים, ולאובדן הגדול שעולם הקולנוע חווה עם מותה בטרם עת.

לזכרה של שנטל אקרמן, "מבט נוסף 2016" יציג גרסא משוחזרת של יצירת המופת שלה "ז’אן דילמן" בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, והרצליה. בנוסף, הפרויקט ייתן חסות להקרנת טרום בכורה מיוחדת בסינמטק הרצליה של "ההר", סרט ישראלי חדש בבימויה של יעל קיים אשר הושפע רבות מ"ז’אן דילמן".

ארועי המחווה מתקיימים תודות לשיתוף הפעולה הנדיב של יולי-אוגוסט הפקות, סינמטק הרצליה, שגרירות בלגיה, והמכון הצרפתי.

Chantal Akerman, who passed away a few months ago at the age of 65, is perhaps not a well-known name for the general audience, but amongst cinephiles, she attained a legendary reputation as a radical filmmaker. Reaching the height of her fame in her mid-twenties with "Jeanne Dielman" (1975), a powerful and thought-provoking debut feature, Akerman went on to direct more than 40 fiction films, documentaries, and video artworks. Across her oeuvre, she was never afraid to touch upon unsettling topics that permeate our everyday existence; indeed, the eruption of the unexpected into the quotidian seemed to be a recurring theme in many of her works, and points to the Holocaust traumas that overshadowed Akerman’s family life (her mother Natalia had survived Auschwitz). The filmmaker would address such traumas explicitly, for example in her "American Stories" (1989); yet it was in her contribution to feminist thought and the women’s liberation movement that she became a particularly influential figure. This contribution did not exist solely on the level of ideas, but even more importantly, on the level of formal experimentation. As evident in "Jeanne Dielman", Akerman pushed cinematic language out of its normative boundaries in order to engage the audience in novel ways and make it rethink its own reality and values. This innovativeness has won her the admiration of numerous cineastes such as Todd Haynes, Sally Potter, and Michael Haneke, who have continued her legacy through their own films. Such influence alone is testament to Akerman’s lasting importance in cinema history, and to the great loss the film world has suffered with her untimely death.

In honor of Chantal Akerman, "Another Look 2016" will present a digitally restored version of her masterpiece "Jeanne Dielman" at the Tel Aviv, Jerusalem, Haifa, and Herzliya Cinematheques. Additionally, the Project will sponsor a special preview screening at the Herzliya Cinematheque of Yaelle Kayam’s "Mountain", a recent Israeli film that was inspired by "Jeanne Dielman".

The homage events take place through the generous collaboration of July-August Productions, the Herzliya Cinematheque, the Embassy of Belgium, and the French Institute.