אגרופים בכיסים | Fists in the Pocket

אגרופים בכיסים (איטליה, 1965)
בימוי ותסריט: מרקו בלוקיו
צילום: אלברטו מראמה
עריכה: סילבנו אגוסטי
מוסיקה: אניו מוריקונה
משחק: לו קסטל, פאולה פיטגורה, מארינו מאסה, ליליאנה גראצ'ה
ש/ל, 108 דקות
תרגום לעברית ולאנגלית

Fists in the Pocket (Italy, 1965)
Directing and Screenplay: Marco Bellocchio
Cinematography: Alberto Marrama
Editing: Silvano Agosti
Music: Ennio Morricone
Cast: Lou Castel, Paola Pitagora,
Marino Masé, Liliana Gerace
B/W, 108 minutes
Hebrew & English subtitles

Watch a Preview
סינמטק תל אביב Tel Aviv Cin. 16.1.16 21:00
סינמטק ירושלים Jerusalem Cin. 19.1.16 19:00
סינמטק חיפה Haifa Cin. 18.1.16 21:00
סינמטק חולון Holon Cin. 20.1.16 18:00

בוילה כפרית בפאתי העיר, במצב של גלות מתוך בחירה, חיים ארבעה אחים יחד עם אימם. המתחים המשפחתיים מאיימים לקרוע את רקמת חייהם העדינה ממילא, תוך שהם ניזונים מהנכויות הפיזיות וחוסר האיזון הנפשי של כל בני המשפחה זולת אוגוסטו, האח הבכור. מתוך הבנה והזדהות כואבת עם האחריות שמוטלת על אחיו הגדול לדאוג לרווחת המשפחה, רוקח אלסנדרו, האח המתבגר, תכנית שמטרתה להקל על העול. אך בהשגת מטרתו, הדמיון השטני של הגיבור הצעיר מוכן להצדיק את כל האמצעים. שחרור מוביל בסופו של דבר להרס, ומכריח את בני המשפחה להתמודד עם תשוקותיהם ופחדיהם האפלים ביותר.

"אגרופים בכיסים", סרט הביכורים הנודע של מרקו בלוקיו, "נחת כמו פצצה על עולם הקולנוע האיטלקי השלו של אמצע שנות ה-60`" (דבורה יאנג). חלק ניכר מעוצמתו ניתן לייחס למתקפה הקיימת בו על הערכים הפטריארכליים השולטים בתרבות האיטלקית. שתי הדמויות המרכזיות בסרט מהוות ניגוד בולט לערכים אלה, כפי שהוצגו בקולנוע האיטלקי: אלסנדרו אינו ניחן בקומה ההירואית של אלילי הקולנוע הפשיסטי, ולא בסיקוס הפיזי והחן התוקפני של כוכבי שנות ה-50` דוגמת ויטוריו גסמן ומרצ’לו מאסטרויאני. במקביל, אחותו ג’וליה נעדרת תכונות של טיפוס "האם האיטלקית" הכנועה מהקולנוע שלפני מלחמת העולם השנייה, כמו גם היופי הארצי והשופע של כוכבות התקופה שלאחר המלחמה כגון סופיה לורן וג’ינה לולובריג’ידה. בקפיציותן וחולשתן, מבליטות דמויות אלה מימד מודחק בתוך דימויי העבר של הקולנוע, מעין אגרוף קפוץ שמחכה לפרוץ מתוך הכיס. המחויבות לשחרור זה חושפת את "אגרופים בכיסים" כשיקוף נאמן של תקופתו – תקופה שבה הבדלי הדורות כפו הערכה מחודשת של הנורמות עליהן היתה מושתתת הזהות האיטלקית, הן בהיבט המגדרי והן בהיבטים נוספים. בד בבד, הסרט גם מצביע באופן נבואי אל מרד הנוער האלים שעתיד היה לשנות את פני איטליה החל מסוף שנות השישים.

Inside a rural villa, in a state of self-imposed exile, four siblings live together with their mother. Tensions tear through their fragile existence, fueled by the mental imbalance and physical disabilities of all family members save Augusto, the eldest brother. Pained by the understanding that his beloved elder sibling must carry the responsibility of the family’s financial wellbeing, the adolescent Alessandro hatches up a scheme to lighten Augusto’s load. In realizing this end, however, the young protagonist’s devilish imagination justifies all means. Liberation subsequently breeds ruination, confronting the family with its darkest fears and desires.

Upon its release, "Fists in the Pocket", Marco Bellocchio’s celebrated debut film, "dropped like a bomb on the quiet world of mid-sixties Italian cinema" (Deborah Young). Much of its impact relied on the film’s attack on Italy’s dominant patriarchal values. The film’s two main characters seem particularly antithetical to these values, as they were articulated through Italian filmmaking: Alessandro has neither the heroic stature of Fascist cinema idols, nor the robust charm and physicality of 1950s stars Vittorio Gassman and Marcelo Mastorianni; his sister Guilia is both absent of the subservience of prewar cinema’s Italian Mother archetype, and of the earthy and voluptuous beauty of postwar pin-ups Sophia Lauren and Gina Lollobrigida. Wiry and feeble, these characters foreground a repressed shadowy presence within past filmic images, a clenched fist waiting to jump out of its pocket. To the extent that it traced the trajectory of such release, Bellocchio’s early masterpiece stands at a historical fault line, when generational pressures forced a reevaluation of normative ideas on Italian identity, gendered or otherwise. And as such, it also pointed prophetically towards the violent youth rebellions that would later shape Italy’s social landscape.