מעלית לגרדום | Elevator to the Gallows

מעלית לגרדום (צרפת, 1958)
בימוי: לואי מאל
תסריט: רוז'ה נימייה, לואי מאל (על-פי רומן מאת נואל קאלף)
צילום: אנרי דקה
עריכה: לאוניד אזאר
מוזיקה: מיילס דיוויס
שחקנים: ז'אן מורו, מוריס רונה, ז'ורז' פוז'ולי, יורי ברטן, לינו ונטורה
ש/ל, 92 דקות
תרגום לעברית ואנגלית

Elevator to the Gallows (France, 1958)
Directing: Louis Malle
Screenplay: Roger Nimier, Louis Malle (based on a novel by Noël Calef)
Cinematography: Henri Decaë
Editing: Léonide Azar
Music: Miles Davis
Cast: Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly, Yori Bertin, Lino Ventura
B/W, 92 minutes
Hebrew & English subtitles

Watch a Preview
סינמטק תל אביב Tel Aviv Cin. 14.1.17 21:00
סינמטק ירושלים Jerusalem Cin. 24.1.17 20:30
סינמטק חיפה Haifa Cin. 18.1.17 20:30
סינמטק הרצליה Herzliya Cin. 19.1.17 20:30
סינמטק חולון Holon Cin. 30.1.17 21:00

הצנחן לשעבר ז’וליין רוצח את מעסיקו הנוכחי, תעשיין עשיר שהוא גם בעלה של אהובתו פלורנס. בעודו עוזב את זירת הרצח במשרדו של המעביד, נזכר הרוצח כי השאיר מאחור פריט מפליל. אך לפני שהוא מספיק לחזור ולהשיב את הפריט, מכבה שרת בניין המשרדים את החשמל וז’וליין מוצא עצמו לכוד במעלית. תקרית זו מציתה שרשרת אירועים שקושרת יחד את גורלם של ז’וליין, אהובתו הנסערת, כמו גם זוג צעירים שבהחלטה טרגית גונבים את מכוניתו של ז’וליין.

כמי שגדל בתקופת הכיבוש של מלחמת העולם השנייה, סלד לואי מאל הצעיר ("להתראות ילדים") מהילולת העושר והניצחון שאפיינה את ימי הרפובליקה הרביעית (1946-1958). על פניו, ככל שהתפרסם כיוצר קולנוע, נהנה הלה מ"חיי השמפניה" של המעמד העליון, תוך שהוא קוצר את פירות השפע הכלכלי של השנים לאחר המלחמה. אך "מתחת לפני השטח, עלייתו לפסגת תעשיית הקולנוע היתה כרוכה בהליכה אובססיבית על פי תהום" (הוגו פריי) – בנטייה עקשנית להרס עצמי שהיוצר מימש כתשובה היחידה לאובדן הערכים של בני דורו. הפסימיזם של מאל זלג מחייו אל תוך יצירותיו המוקדמות, ובתוכן סרט הבכורה שלו: "מעלית לגרדום". כך, למרות המעטה המלוטש של מודרניות פריזאית – שהושג באמצעות הצילום המבריק של אנרי דקה ופסקול הג’ז העכשווי של מיילס דיוויס – סרט זה מתכתב יותר עם תקופת הרומנטיציזם הפרה-מודרני, ובמיוחד עם האידאל הרומנטי האפל של "ליבסטוד" (אהבת מוות). במסגרת רומנטית זו, הרגשות מוצאים מכלל שליטה, וזאת כדי שלא יאבדו מטוהרן. אך במציאות צינית הזרה להן, תשוקות קיצוניות כאלה לעולם גם לא מוצאות מנוח. אין להן אלא לחתוך שוב ושוב: הן מגיחות מתוך, ומובילות אל, אלימות בלתי נמנעת.

Former paratrooper Julien kills his boss, a wealthy industrialist who is also the husband of his lover Florence. Leaving the employer’s office, the killer suddenly realizes that a crucial piece of incriminating evidence was left behind. Yet before retrieving this item, the building’s caretaker shuts off the power and Julien finds himself locked in the elevator. This mishap sets off a tragic chain of events, which would bind together the fates of Julien, his distraught paramour, as well as a young couple who makes the unfortunate decision of stealing Julien’s car.

As a child of wartime occupation, the young Louis Malle (“Au revoir les enfants”) could not find his way toward embracing the Fourth Republic’s zeitgeist of unabashed triumphalism and celebration of affluence. At face value, he enjoyed an exuberant “champagne lifestyle”, reaping the benefits of postwar prosperity as his filmmaking fame grew. But “beneath the surface, there was an obsessive edge to his rise to the summit of the film industry” (Hugo Frey), pursuing self-destruction as the only retort for a contemporary loss of values. The filmmaker’s pessimism bled into the themes of his early works, including his directorial debut: “Elevator to the Gallows”. Thus, in spite of projecting the sleek veneer of Parisian modernity – achieved through the luminous cinematography of Henri Decaë and the hip Jazz soundtrack of Miles Davis – Malle’s first film fervently attaches itself to the bygone era of Romanticism, and specifically to the pessimistic ideal of “liebestod” (“love-death”). Within its Romantic framework, feelings are left to run wild, as if to say that otherwise they would eventually be diluted into petty bourgeois ennui. Yet in an uninspired reality that is alien to them, such extreme passions must also cut: they emerge out of, and culminate in, fatal violence.