ורוניקה הקטנה | Little Veronika

ורוניקה הקטנה (אוסטריה, 1929)
בימוי: רוברט לנד
תסריט: מקס יונק, רוברט לנד (על-פי נובלטה מאת פליקס זאלטן)
צילום: אוטו קנטורק, ברונו טים
שחקנים: קתה פון נאגי, מלי דלשאפט, מיצי צוורנץ, הארי הרדט
ש/ל, 70 דקות
אילם, תרגום לעברית

Little Veronika (Austria, 1929)
Directing: Robert Land
Screenplay: Max Jungk, Robert Land (based on a novelette by Felix Salten)
Cinematography: Otto Kanturek, Bruno Timm
Cast: Käthe von Nagy, Maly Delschaft, Mizzi Zwerenz, Harry Hardt
B/W, 70 minutes
Silent, Hebrew subtitles

סינמטק תל אביב Tel Aviv Cin. 16.1.17 19:00
סינמטק ירושלים Jerusalem Cin. 18.1.17 19:00
סינמטק חיפה Haifa Cin. 19.1.17 19:00
סינמטק הרצליה Herzliya Cin. 02.2.17 20:30
סינמטק חולון Holon Cin. 22.1.17 20:00

בתקופה שבין מלחמות העולם, נוסעת ורוניקה, נערה ענייה מאזור הכפר, לבקר את דודתה רוזי המתגוררת בוינה. עם הגעתה לראשונה אל המטרופולין השוקק, היא נסחפת לתוך סערת חייהם הדקדנטים של רוזי ומכריה. אך מה שתחילה נראה כמפתה ומושך, מתגלה לבסוף כמסוכן, כאשר ורוניקה מוצאת עצמה לכודה בדילמה מוסרית שמאלצת אותה לבחון מחדש את הערכים שלפיהם חונכה. בעוד עולמה חרב עליה, נדרשת נערת הכפר הצעירה להתמודד עם ההשלכות של מעשיה, ובעקבות כך שוקלת תגובה קיצונית.

שנות העשרים של המאה הקודמת בוינה היו עשור מרובה תהפוכות. נפילת המונרכיה וההלם הכלכלי והדמוגרפי שלא איחרו לבוא גרמו לערעור מוחלט של הסדר החברתי בעיר. החרדה שנוצרה כתגובה למצב החדש, כמו גם התרופפות המוסר הציבורי, הפכו את הנוף העירוני ואת רחובותיו למרחב שבו ניתן לחוות ריגושים ולממש את התשוקות הכמוסות ביותר. מגמות אלו רווחו גם במהלך השגשוג הכלכלי של שנות ה-20 המאוחרות, אשר את השפעתן מצליח "ורוניקה הקטנה" לתעד ולנצל למטרות דרמטיות. דיוקן קולנועי זה הדגיש את פיתויי סגנון החיים "המתירני" של הכרך, ובכך ענה על המשיכה האובססיבית דאז לפריצת איסורים חברתיים, במיוחד בתחום הטאבו המיני. בד בבד, דרך הבחירה להתמקד בנשים מהמעמד הנמוך, שבשל מיקומם בסולם החברתי תפקדו כאוכלוסייה מוחלשת, ביקש הסרט גם לבחון את המחיר של מתן הדרור לתשוקות אפלות, אשר הופך את הרחוב לכלא תחת מבטו המציצני של הגבר. בהבלטה זו של ממד הדיכוי, "ורוניקה הקטנה" העיד לא רק על ההווה שלו אלא גם חזה מראש את האלימות שעתידה היתה לשטוף את אוסטריה בעשור שלאחר מכן – אלימות שסיימה את הקריירה ולבסוף גם גבתה את חייו של במאי הסרט רוברט לנד, אחד מהכישרונות העלומים של הקולנוע דובר הגרמנית.

During the interwar period, Veronika, a poor girl from the provinces, goes to visit her aunt Rosie in Vienna. Arriving at the metropolitan for the first time, she is soon swept into Rosie and her friends’ decadent lifestyle. What first seems seductive is later revealed as morally treacherous, forcing Veronika to compromise her values. Her world in shambles, the young country girl must now face the consequence of her actions, and contemplate a drastic response.

Vienna experienced great turmoil in the 1920s. The fall of the monarchy and subsequent economic and demographic shock threw the city’s social order into disarray. The resulting anxiety, as well as the loosening of public morals, allowed the cityscape, and in particular the city streets, to become a space of exhilaration, where passions can be pursued in the extreme. Such tendencies were sustained even during the economic boom of the late 1920s, whose effects “Little Veronika” succinctly captures and puts to dramatic use. This cinematic portrait of Vienna did not shy away from the modern metropolis’s promise of depravity; if anything, it capitalized on contemporary audiences’ obsession with breaking taboos, especially in the realm of sexual (mis)conduct. Yet by choosing to focus on disenfranchised women of the lower classes, the film also exposed the price of passionate release, which turns the street into a prison governed by a voyeuristic male gaze. In this featuring of oppression, “Little Veronika” did not only speak to its present, but was also especially prescient of the violence that would envelop Austria in the following decade—a violence that ended the career and then claimed the life of the film’s director Robert Land, one of the forgotten masters of German-language cinema.