מחווה לאנדז’יי ויידה | Homage to Andrzej Wajda

באוקטובר 2016 הלך לעולמו מגדולי יוצרי הקולנוע של המאה העשרים: הבמאי הפולני אנדז’יי ויידה. נעוריו של ויידה, שנולד ב-1926, הועברו בלחימה בנאצים כחלק מהמחתרת הפולנית. חוויה זו עיצבה את מכלול יצירתו, אשר לעתים עסקה ישירות במלחמה, ולעיתים נגעה בה באופן עקיף ועמום יותר דרך נושאים קשורים כמשמעות הגבורה ומחיר ההתנגדות לדיכוי. בהקשר זה, בולטת במיוחד "טרילוגיית המלחמה" שלו: "דור" (1954), "קנאל" (1956) ו"אפר ויהלומים" (1958). סרטים אלו אפשרו לפולנים רבים להביט אחורה אל המלחמה ולדמיין כיצד עתידם יתפתח תחת שלטון הקומוניזם, אך הם גם הפנו את תשומת הלב העולמית אל הקולנוע הפולני – תהליך שאת פירותיו עתידים היו לקצור יוצרים רבים, אשר חלקם, כגון רומן פולנסקי ויז’י סקולימובסקי, למדו את מלאכתם כעוזריו של ויידה. בשונה מחלק מממשיכי דרכו, בחר ויידה להמשיך ולעבוד בפולין הקומוניסטית, החלטה שגרמה לכך שהתהליך היצירתי שלו הוגבל לא פעם על ידי שלטונות הצנזורה. יחד עם זאת, מעולם לא חדל בהגנתו הנחרצת על החופש אל מול הדיכוי, וביצירתו המשיך לבחון סוגיות חברתיות רדיקליות, למשל בסרטים הידועים "הארץ המובטחת" (1975), "איש השיש" (1977) ו"קאטין" (2007). בזכות עבודות אפיות אלה ואחרות זכה ויידה בפרסים הנחשבים בעולם ובמקום נכבד בפנתיאון של תולדות הקולנוע.

כחלק מהמחווה לבמאי המנוח במהדורה זו של "מבט נוסף", נבקש להפריד בין אנדז’יי ויידה האמן לבין הבעיות החברתיות רחבות ההיקף שעמדו במרכז רוב יצירתו. לצורך מטרה זו, נציג שני דיוקנאות אישיים של הבמאי. כחלק מהתכנית האירופית של הפרויקט, יוקרן עותק דיגיטלי משוחזר של סרטו האוטוביוגרפי ביותר, "הכל למכירה", בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, הרצליה וחולון. בנוסף, הפרויקט ייתן את חסותו להקרנות מיוחדות של "הדיבוק של אנדז’יי ויידה", סרט תיעודי על ביקורו של הבמאי בישראל בשנת 1988, בסינמטקים של תל אביב, ירושלים וחיפה.

אירועי המחווה מתאפשרים הודות לשיתוף הפעולה הנדיב של המכון הפולני, המכון הצרפתי ומר עמי דרוזד.

October 2016 marked the passing of one of the greatest filmmakers of the twentieth century: Polish director Andrzej Wajda. Born in 1926, Wajda spent his adolescence fighting the Nazis as part of the Polish resistance. This experience later shaped his oeuvre as a whole, which at times dealt with the war directly, and at times obliquely through exploring related subjects such as the meaning of heroism and the price of resisting oppression. Most notable in this context is his War Trilogy: “A Generation” (1954), “Kanal” (1956) and “Ashes and Diamonds” (1958). These films not only helped many Poles to appraise their recent wartime past and imagine their future under communism, but also drew the world’s attention to Polish cinema – a process which benefited younger filmmakers, some of whom, like Roman Polanski and Jerzy Skolimowski, were Wajda’s acolytes. Unlike several of his followers, Wajda chose to continue working in communist Poland, which in turn meant that his creative process was often curtailed by Soviet censorship. Yet his advocacy of freedom over tyranny never flailed, and he persisted in engaging radical social themes on an epic scale, as is clear from such celebrated works like “The Promised Land” (1975), “Man of Marble” (1977), and “Katyn” (2007). These films and others earned him honors around the world, securing his place in cinema history.

In its homage to the late director, “Another Look” wishes to separate Andrzej Wajda the artist from the grand-scale social realities that often stood at the center of his art. For this purpose, it presents two intimate portraits of Wajda. As part of the Project’s European program, we will screen a digitally restored version of his most autobiographical work, “Everything for Sale”, at the Tel Aviv, Jerusalem, Haifa, Herzliya and Holon Cinematheques. Additionally, we will sponsor special screenings of “The Dybbuk of Andrzej Wajda”, a documentary on the filmmaker’s 1988 visit to Israel, at the Tel Aviv, Jerusalem, and Haifa cinematheques.

The homage events are made possible through the generous collaboration of the Polish Institute, the French Institute, and Mr. Ami Drozd.